فن و ثقافة

محمد يحيي يشارك لأول مرة كموزع في أغنية “تتحبي” لـ عمرو دياب

STP LA TUNISIENNE DE PUBLICITÉ

بعد النجاح الذى حققه الملحن محمد يحيي في مجال التلحين وتعاونه مع كبار المطربين على رأسهم الهضبة عمرو دياب واليسا وجورج وسوف وتامر حسنى وحماقى وغيرهم، يشارك لأول مرة في توزيع أغنية تتحبى الذى طرحها عمرو دياب مؤخرا وحققت نجاح كبير، وهى من كلمات الشاعر تامر حسين وألحان محمد يحي وميكس وماستر أمير محروس  .

وتقول كلمات أغنية تتحبى : الدلع يِتشال له ناسه، والهّنا بقىّ ليكى حصري والجمال انتى أساسه، حاصري قلبى وعينى حاصري، مش ها أبالغ ف المزايا، مش ها أعِد وأقول ياعينى شوفى نفسك ف المرايا شوفي وإنتى هاتُعذُريني تتحبى .. تتعشقي، أه حرام تتعبى أو تشقي، تتهني .. تتمني تتطلُبى طلباتِك مني، هو مين يفلت يا ويله ؟ اللى عينيك جت ف عينيه، وأنتى واقفه بتِسحريلهُ عاللى شايفهُ الله يعينه واللى مالهوش في الشقاوة لو شافِك يتشاقىّ عادي، يانهار أبيض ع الحلاوة القمر طل الليلادي .

وتعاون الملحن محمد يحيي مع عمرو دياب في عدد من الأغانى تخطت أكثر من 30 أغنية منها طول منا شايفك، لو قادر، روحى مرتحالك، خليك معايا، يدق الباب، خلينا نشوفك، ريحة الحبايب، ياروقانك، الجو جميل، ناس حلوة، اللوك الجديد، ماتيجى نفك، مضحوك علينا، خلص على قلبى، وغيرها من الاغانى التى تركت بصمة كبيرة مع جمهور وعشاق عمرو دياب

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى